od 23.11.2024
Monteverdi - Vespro della Beata Vergine: Simon-Pierre Bestion i La Tempete
- Udostępnij
- Kopiuj link
OPIS
Kup BiletyMonteverdi - Vespro della Beata Vergine: Simon-Pierre Bestion i La Tempete - Bielsko-Biała | Kupuj Bilety Online
Kup Bilety
- Udostępnij
- Kopiuj link
Gdzie tradycja spotyka awangardę. Odkryj unikalne brzmienie wczesnobarokowego arcydzieła Claudio Monteverdiego, „Vespro della Beata Vergine” w interpretacji zespołu La Tempête.
Wczesnobarokowe dzieło Claudio Monteverdiego „Vespro della Beata Vergine” wydane w 1610 r. to utwór – kamień milowy w historii muzyki. Nieszpory zostały wydane w jednym zbiorze z ultrakonserwatywnym jak na owe czasy, utworem Missa In illo tempore. W samym zbiorze mamy do czynienia z ogromnym kontrastem: Vespro, to utwór łamiący wszelkie dotychczasowe konwencje muzyki sakralnej, awangardowy, zaś Missa In illo tempore, to żywy pomnik dawnej polifonii sakralnej.
Vespro przenoszą słuchaczy prosto do autentycznego świata, w którym tworzył Monteverdi. Chór o pełnym brzemieniu i orkiestra bogata kolorystycznie to tylko zapowiedź wielkiej, muzycznej uczty. Nieszpory, będące formą nabożeństwa wieczornego, odprawianego o zachodzie słońca uzyskają w wykonaniu La Tempête niepowtarzalnego wymiaru.
Autor tej nietypowej interpretacji dzieła Monteverdiego Simon-Pierre Bestion, dokonał nieszablowych wyborów zwłaszcza jeśli chodzi o skład orkiestry, który wzbogacił o instrumenty z różnych kultur, m.in. o serpent (instrument dęty) i chitarrone (rodzaj lutni). W nieszporach bardzo nietypowa jest także kolorystyka głosów. Bestion dodał fauxbourdons, czyli proste improwizowane pieśni wywodzące się z tradycji ludowej. Nawiązuje również do tradycji polifonii ustnej, wciąż żywej na Korsyce, Sardynii czy w Gruzji.
Zespół La Tempête zaczerpnął inspiracji z bogatej historii muzycznej XVII wiecznej Wenecji. To daje dość realistyczny obraz tego, jaka praktyka muzyczna była popularna w połowie XVII wieku na całym obszarze Morza Śródziemnego: z jednej strony monodyczne śpiewy religijne, z drugiej praktyka niemal improwizowanej polifonii popularna w kościołach i wreszcie bardziej wyuczona i koncertowa forma pisania Monteverdiego inspirującego się tymi praktykami.
Program:
Claudio Monteverdi 1567 – 1643
Vespro della Beata vergine (1610)
- Faux-bourdon: Domine ad adjuvandum me *
- Toccata et Domine ad adjuvandum me
- Antifoon: Gaudeamus **
4.Dixit dominus - Nigra sum
- Antifoon: Diffusa est gratia **
- Laudate pueri
- Pulchra es
- Antifoon: Tota pulchra es **
- Faux-bourdon: Laetatus sum *
- Laetatus sum
- Duo seraphim
- Antifoon: Recordare virgo mater *
14.Faux-bourdon: Nisi Dominus - Nisi Dominus
- Ricercar sopra Sancta Maria (Frescobaldi)
- Audi caelum
- Antifoon: Felix es sacra virgo **
- Faux-bourdon: Lauda Jerusalem *
- Lauda Jerusalem
- Antifoon: Assumpta est Maria **
- Sonata sopra Sancta Maria
- Ave maris stella
- Magnificat
Wykonawcy:
Simon-Pierre Bestion – dyrygent, koncepcja, aranżacje
26 śpiewaków
22 instrumentalistów
CZYTAJ WIĘCEJ
CZYTAJ WIĘCEJ
Bilety
Brak wydarzeń w: Bielsko-Biała
Brak wydarzeń w: Bielsko-Biała
Recenzje i opinie: Monteverdi - Vespro della Beata Vergine: Simon-Pierre Bestion i La Tempete
Jak działają recenzje?
Brak recenzji