
Nowość!
od 31.10.2025
43. Zamojskie Dni Muzyki - "Taniec Sfer Niebieskich" - Koncert symfoniczny
OPIS
Kup BiletyFinałowy koncert tegorocznych Zamojskich Dni Muzyki to zestawienie trzech jubileuszowych kompozycji inspirowanych ważnymi dla historii wydarzeniami, niezwykłymi postaciami oraz ich życiem i działalnością. Obok „Uwertury Jubileuszowej” Chritopha de Voise stworzonej z okazji 140-lecia istnienia Orkiestry Symfonicznej im. K. Namysłowskiego w Zamościu, tego wieczora zabrzmi także pełny symboli „Taniec sfer niebieskich” Adama Wesołowskiego upamiętniający 550 rocznicę urodzin Mikołaja Kopernika. Całości dopełni jazzująca „Suite in memory of Irena & Gustaw Fibiger” napisana przez Tomasza Bielskiego z okazji obchodów Roku Rodziny Fibigerów w Kaliszu.
„TANIEC SFER NIEBIESKICH” – utwór naorkiestrę symfoniczną skomponowany na550. rocznicę urodzin Mikołaja Kopernika, wktórymtoAdam Wesołowski zawarł mnóstwo symboli będących podsumowaniem dokonań iżycia tego wielkiego Polaka.
Wesołowski wswoim utworze odniósł się dowszystkich dziedzin działalności Kopernika, atemat główny kompozycji oparł nasymbolach wydanego wroku 1543dzieła astronoma „O obrotach sfer niebieskich”, które zawiera wykład oheliocentrycznej budowie świata. Ta ważna data (1543rok) wcałości wypełnia dźwięki głównej melodii, które swoje centrum mają wdźwięku sol (złac. sol = słońce), odktóregokompozytor buduje charakterystyczne interwały wgórę. Sam dźwięk sol (słońce) staje się centrum dla całego utworu, co jest kolejnym symbolem heliocentrycznej budowy wszechświata. Natomiast symboliczna data 1543opiera się kolejno nadźwiękach oddalonych oddźwięku „sol” winterwałach prymy (1), kwinty (5), kwarty (4) itercji (3) – co daje nam dźwięki g-d-c-h, które tonastępnie kompozytor przetwarza zapomocą technik inwersji orazodbicia lustrzanego. Wtemacie głównym usłyszymy również motyw czołowy (rozpoczynający), któryoparty jest nadwóch kwintach ipauzie, co jest kolejnym symbolem odnoszącym się doobchodzonej właśnie 550. rocznicy urodzin astronoma, tj.dźwięki: g – d = kwinta (5), powtórzone dwa razy, apotem pauza (O).
Idąc dalej Wesołowski wswojej symbolice opisuje życie idziedziny, którymi zajmował się Mikołaj Kopernik:
duchowny, doktor prawa kanonicznego – utwór opiera się naskalach kościelnych (modalnych) orazwykorzystuje charakterystyczne brzmienie dzwonów rurowych;
astronom – dźwięk „sol” (słońce) jako centrum isymboliczny główny temat; znajdziemy wutworze charakterystyczne daty: rok 1514 – dźwięki g-d-g-c (rozpoczęcie spisywanie Księgi I„O obrotach sfer niebieskich”) orazrok 1500 – dźwięki g-d-pauza-pauza (Kopernik wraz zbratem obserwuje zaćmienie Księżyca);
lekarz – utwór opiera się natańcu tarantella (według wierzeń ludowych taniec miał leczyć zjadowitego ukąszenia);
matematyk – kompozycja oparta jest nacharakterystycznych liczbach (datach), które tozamieniane są naodległości muzyczne (interwały) zarówno wmelodyce, jak iharmonii.
Cała kompozycja mimo współczesnych barw nawiązuje dookresu życia Kopernika poprzez skale modalne, taniec renesansowy (tarantella) orazinstrumentację (charakterystyczne wykorzystanie wtańcu tamburynu orazbębenków).
Kompozycję rozpoczynają charakterystyczne daty kopernikowskie grane przezpuzony zfagotami: narodziny Kopernika – rok 1473 (dźwięki: g-c-f-h); ukończenie studiów przezKopernika – rok 1495 (dźwięki: g-c-a-d); Kopernik obserwuje zaćmienie Księżyca – rok 1500 (dźwięki: g-c-pauza-pauza); Kopernik rozpoczyna spisywanie Księgi I„O obrotach sfer niebieskich” – rok 1514 (dźwięki: g-d-g-c). Te daty jeszcze kilkukrotnie powracają wprzebiegu kompozycji.
Jednoczęściowa kompozycja Wesołowskiego wewnętrznie podzielona jest natrzy oukładzie szybka – wolna – szybka. Szybka totarantella zewspomnianymi symbolami. Część środkowa wykorzystuje ten sam temat muzyczny, któremutowarzyszą stale dwie charakterystyczne daty narodzin iśmierci grane wgórnej partii harfy (tutaj cyfry tych dat kompozytor zamienił naodległości półtonów oddźwięku centralnego kompozycji sol).
Ten symboliczny obraz życia itwórczości Kopernika skomponowany przezAdama Wesołowskiego zamyka się wsymbolicznym czasie 15minut i43sekund ijest efektownym podsumowaniem wielkich iprzełomowych dokonań Kopernika, autwór wswym wyrazie jest pięknym balansem pomiędzy rozumem aemocją, nawiązującymi dożycia Mikołaja Kopernika (zjednej strony astronom, matematyk, prawnik – zdrugiej strony astrolog, duchowny, filozof).
Adam Wesołowski
„SUITE IN MEMORY OF IRENA & GUSTAW FIBIGER” - utwór skomponowany przez Tomasza Bielskiego z okazji obchodów Roku Rodziny Fibigerów w Kaliszu. 6-cio częściowa suita dedykowana Irenie i Gustawowi Fibiger, ostatniemu właścicielowi Fabryki Fortepianów i Pianin Arnold Fibiger w Kaliszu. Każda z części ma swoją nazwę i odzwierciedla kolejne etapy dziejów rodu aż do współczesności:
Utwór jest dźwiękową opowieścią o dziejach życia Ireny i Gustawa, o ich spotkaniu, namiętności, o zamiłowaniu do człowieka z którym idzie się przez całe życie a także do dzieła które tworzy.
Gustaw Fibiger konstruktor, budowniczy fortepianów i pianin, instrumentów cenionych i wielokrotnie nagradzanych na międzynarodowych wystawach. Zdobyły uznanie wśród wybitnych pianistów takich jak Artur Rubinstein, Witold Małcużyński, Halina Czerny-Stefańska czy Krystian Zimerman i na zawsze zapisały się na kartach historii rozwoju przemysłu muzycznego w Polsce. Gustaw Fibiger był twórcą, pedagogiem jedynego w Europie, trzeciego na świecie Technikum Budowy Fortepianów, które nosi imię patrona i nadal funkcjonuje.
Pamięć o zasługach Rodu Fibigerów oraz sam Kalisz są wyjątkowo bliskie Tomaszowi Bielskiem. Żona, Ewa Fibiger-Bielska, to córka Ireny i Gustawa Fibigerów, którym kompozytor zadedykował tę suitę.
Wykonawcy:
Tomasz Bielski
Jarosław Gaś
Wojciech Puszek
Michał Zuń
Tomasz Bielski - Absolwent Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie fletu prof. Elżbiety Dastych-Szwarc. Członek Zespołu Orkiestry Filharmonii Narodowej w Warszawie.
W pracy artystycznej nie ogranicza się jedynie do wykonywania muzyki klasycznej, jest również aktywnym i cenionym jazzmanem, kompozytorem, aranżerem i saksofonistą.
Jako muzyk sesyjny nagrywał z takimi sławami polskiej muzyki jak: Andrzej Trzaskowski, Andrzej Kurylewicz, Jacek Bednarek, Jerzy Matuszkiewicz, Włodzimierz Nahorny. Długoletnia współpraca z Henrykiem Kuźniakiem i Lechem Brańskim zaowocowała zaproszeniem Tomasza Bielskiego do udziału w nagraniu muzyki do wielu znakomitych polskich filmów i seriali: Seksmisja, obie części Va Banque, W labiryncie, Dwie wigilie (reż. K. Taras), Rośliny trujące (reż. R. Gliński), Stan wewnętrzny (reż. K. Tchórzewski).
Artysta jest również autorem muzyki do filmu dokumentalnego Świat widziany inaczej. Słowiński Park Narodowy (reż. Bogdan Snarski) oraz autorem aranżacji muzycznej spektakli teatralnych m.in.: Król Ból (reż. Karol Stępkowski, Tatr Bajka w Warszawie) czy Piosenki
w starym kinie (reż. Andrzej Rozhin, Teatr Capitol w Warszawie). Prowadzony przez Tomasza Bielskiego zespół wykonał muzykę do filmu Wielkie oczy (reż. Jakub Z. Ruciński). Jako muzyk sesyjny brał udział w nagraniu ponad 80 płyt.
Tomasz Bielski jest założycielem i liderem zespołu jazzowego „Tomasz Bielski Quartet”, z którym koncertował w klubach jazzowych w Polsce, Holandii, Niemczech
i Skandynawii. Jego aranżacje łączą w sobie klasyczną precyzję orkiestry symfonicznej
z lekkością i spontanicznością jazz bandu. W czasie kilkunastoletniej jazzowej działalności artystycznej Tomasz Bielski wraz z zespołem występował w: Filharmonii Narodowej oraz polskich filharmoniach w: Bydgoszczy, Kaliszu, Olsztynie, Opolu, Rzeszowie i Szczecinie. Publiczność oklaskiwała go również na estradzie Teatru Wielkiego w Poznaniu oraz na europejskich estradach w: Bergen, Dortmundzie, Gandawie czy Trondheim.
Dzięki pasji do muzyki, umiejętności łączenia klasyki i jazzu, i ponadprzeciętnemu talentowi jest lubiany przez publiczność i ceniony przez krytykę.
Sala Zamojskiego Domu Kultury, ul. Partyzantów 13
Sprzedaż biletów w kasie Orkiestry (ul. Partyzantów 2) do piątku w godz. 7.30 – 14.30.
Sprzedaż online: biletyna.pl
CZYTAJ WIĘCEJ
CZYTAJ WIĘCEJ
43. Zamojskie Dni Muzyki - "Taniec Sfer Niebieskich" - Koncert symfoniczny
Brak wydarzeń
Brak wydarzeń
Recenzje i opinie: 43. Zamojskie Dni Muzyki - "Taniec Sfer Niebieskich" - Koncert symfoniczny
Zamość, 06.10.2023
Zamojski Dom Kultury
Zamość, 06.10.2023
Zamojski Dom Kultury