spektakl

Dzienniki Gombrowicza - Cielecka, Adamczyk, Karolak, Peszek i inni...

spektakl

Dzienniki Gombrowicza - Cielecka, Adamczyk, Karolak, Peszek i inni...

Dzienniki Gombrowicza - Cielecka, Adamczyk, Karolak, Peszek i inni... - Bilety na spektakl teatralny

Dzienniki Gombrowicza - Cielecka, Adamczyk, Karolak, Peszek i inni... | Bilety Online, Opis, Recenzje | 2020, 2021

Obsada:

  • Piotr Adamczyk
  • ​Iwona Bielska
  • Magdalena Cielecka
  • Tomasz Karolak
  • Andrzej Konopka
  • Ricardo Marques
  • Olga Mysłowska
  • Jan Peszek

„Dzienniki” w sposób ironiczny, cyniczny i z humorem opowiadają losy autora, który w dyskusji ze sobą samym podejmuje dialog z tradycją kultury polskiej. Komentuje bieżące wydarzenia polityczne dotyczące Polski i jej miejsca w Europie oraz świecie. Styl pracy powoduje, iż "Dzienniki" są zapisem poszukiwania własnej tożsamości oraz sensu własnej indywidualności...

Nigdy żaden naród nie potrzebował bardziej śmiechu, niż my dzisiaj. I nigdy żaden naród nie rozumiał śmiechu - jego roli wyzwalającej. Ale śmiech nasz dzisiejszy już nie może być śmiechem żywiołowym, czyli automatycznym - musi to być śmiech z premedytacją, humor stosowany na zimno i z powagą, musi to być najpoważniejsze zastosowanie śmiechu do naszej tragedii. Ten śmiech dyktowany strasznymi koniecznościami powinien by objąć nie tylko świat wrogów, ale przede wszystkim nas samych i w tym co mamy najdroższego.
Witold Gombrowicz "Dzienniki" 1954

Czas trwania spektaklu: 1 godz. 40 min. | bez przerwy

Recenzje:
Genialne i przede wszystkim wciąż aktualne „Dzienniki” są pretekstem do zdiagnozowania chorób dręczących współczesnego Polaka. Podane w szyderczej, ironicznej i cynicznej oprawie, są próbą zrozumienia naszych słabości, lęków i kompleksów. Jednocześnie są wspaniałą opowieścią o konkretnym człowieku - Witoldzie Gombrowiczu, który wyłania się między wierszami wieloletnich zapisków. To przedstawienie odważne, pełne humoru, przesiąknięte słodko-gorzką polskością. „Dzienniki” zdaniem teatromanów to jedna z najważniejszych premier tego sezonu. Trudno się z tym nie zgodzić, biorąc pod uwagę sam temat spektaklu, rangę reżysera i obsadę z najwyższej teatralnej półki.
Joanna Derkaczew, Gazeta Wyborcza

Mikołaj Grabowski w swojej inscenizacji "Dzienników" rozbija postać Gombrowicza na siedem podmiotów scenicznych, z których każdy tworzony jest przez silną osobowość aktorską: samego reżysera, Magdalenę Cielecką, Piotra Adamczyka, Iwonę Bielską, Tomasza Karolaka, Andrzeja Konopkę oraz śpiewaczkę Olgę Mysłowską. Bohaterowie wspólnie płyną przez morze słów, z których stopniowo wyrasta krytyczny portret współczesnego społeczeństwa polskiego, nie szczędzącego sobie pochwał, wynoszącego na piedestał polskość, polską kulturę i sztukę, zakorzenionego w spłyconym katolicyzmie; społeczeństwa pysznego i zakochanego w sobie. Obraz życia zbiorowego Polaków skontrastowany zostaje z ideą, która przyświeca artyście: ideą bicia się z ojczyzną o swoją własną wartość, osobowość, konkretność - istotną w kontekście emigracji Gombrowicza, wieloletniego pobytu w Argentynie, z dala od rodzinnych stron.
"Mamy Wawel! I Mickiewicza! I Słowackiego!", Agnieszka Górnicka, teatrdlawas.pl

Magdalena Cielecka wyłuskuje z jego tekstów efekt niedotykalnej piękności skonfrontowanej ze światem, który się roztapia. U Iwony Bielskiej w narzekaniach Gombrowicza odzywa się na przemian i gderliwa baba, i hrabina z pretensjami. "Diariusz Rio Parana" zostaje wyśpiewany niewiarygodnym matowym i śliskim jak sopel lodu głosem Olgi Mysłowskiej, sopranistki barokowej i wokalistki grupy Polpo Motel. Grabowski słucha tej przekrzykującej się gromady i odkrywa dla siebie nowego Gombrowicza. Już nie polakożercę i apologetę człowieka chwilowego, ale przedwcześnie postarzałego pisarza próbującego po raz ostatni pogodzić i nazwać własne sprzeczności. W najlepszych scenach - sądzie nad zdychającym psem, słowno-fizycznych akrobacjach Cieleckiej nad niedokonanym i niecałkowitym światem, pościgu Peszka za ciałem czango - dojmująco materializuje „czarnego Gombrowicza”.
„Siedmiu z Gombra”, Łukasz Drewniak, Przekrój nr 1/04.01

Nagrody:
2012 r. – Grand Prix X Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego w Radomiu otrzymał Teatr IMKA za spektakl "Dzienniki" w reżyserii Mikołaja Grabowskiego. Międzynarodowe jury przyznało nagrody: zespołową oraz dla reżysera.

2011 r. – nominacja Feliksów Warszawskich dla "Dzienników" Gombrowicza w reżyserii Mikołaja Grabowskiego z Teatru IMKA: za reżyserię, ale też za najlepszą pierwszoplanową rolę kobiecą dla Magdaleny Cieleckiej i najlepszą pierwszoplanową rolę męską dla Piotra Adamczyka.

CZYTAJ WIĘCEJ

Bilety

Brak wydarzeń

Brak wydarzeń

Recenzje

Warto zobaczyć!!! Fantastyczna obsada, świetna gra aktorska, bardzo udane przedstawienie. Polecam :)
wreszcie TEATR wreszcie uczta intelekyualna i aktorskaSwietne przedstawienie
Na pytanie jak się bawiłam odpowiem :trudno bezrefleksyjnie i zabawowo podejść do tekstu Gombrowicza. Jestem pełna podziwu dla artystów którzy zdołali ten arcytrudny tekst przedstawić w niewyszukanej a zarazem przystępnej formie. Dzienniki to lustro i obraz w nim krytyczny ale przeglądać się trzeba. Świetna obsada.
Świetny spektakl okraszony w końcówce - fantastycznym monologiem Karolaka który w ostatnim zdaniu zapomniał tekstu, co dodało pikanterii scenie i wywołało rozbawienie aktorów i entuzjazm widowni
Bardzo wartosciowy,trudny spektakl,ale z ekstraliga aktorska cudowne przezycie
Fantastycznie, choć drogo. Dla czteroosobowej rodziny to już spory wydatek. Powinny być darmowe wejściówki dla kancelarii sejmu i prezydenta, w celach edukacyjno-autorefleksyjnych.

Polecane