
od 07.09.2025
„Tango. Ostatnia gra” – spektakl taneczny
OPIS
Kup Bilety„Tango. Ostatnia gra” – spektakl taneczny
„Tango. Ostatnia gra” to widowiskowy spektakl taneczny, który przenosi widzów w świat namiętności, iluzji i zdrady. Inspirowany powieścią „Tango starej gwardii” Artura Pérez-Reverte’a, przedstawia uniwersalną opowieść o życiu jako grze – pełnej nieoczywistości, zderzeń i emocjonalnych pułapek.
Spektakl łączy taniec, muzykę na żywo i teatralną narrację. Osiem wybitnych postaci świata tanga argentyńskiego tworzy zespół, który opowiada historię ruchem, ciałem i rytmem. Na scenie pojawi się również czteroosobowa orkiestra, która nie tylko gra, ale staje się częścią akcji scenicznej.
Spektakl jest spójnym, konceptualnym dziełem, w którym każda scena, każdy ruch, dźwięk, rekwizyt są elementami precyzyjnie skonstruowanej narracji. Twórcy świadomie odchodzą od literackiego pierwowzoru, kreując uniwersalną metaforę życia jako gry – iluzorycznej i bezlitosnej. Szachownica sceny ożywa w 20 dynamicznych obrazach, gdzie bohaterowie balansują między rzeczywistością a fantazją, walcząc o kontrolę nad własnym losem. Gra w życie staje się leitmotivem spektaklu, prowadzącym do społecznych katastrof, odzwierciedlonych w dynamicznych, tanecznych i wizualnych symbolach – przejmującej mozaice chaosu i upadku znanej z Guerniki Picassa.
W centrum opowieści – dwoje kochanków. W tle – świat XX wieku, szachownica życia, figury społeczne i emocjonalne rozgrywki, w których każdy może być graczem albo pionkiem. Minimalistyczna scenografia, sugestywna choreografia i mocna warstwa wizualna tworzą unikalną, emocjonalną podróż – od salonów i kasyn po cienie ludzkiego upadku. Ciała tancerzy ożywiają ją w dynamicznym ruchu, przyjmując formę figur szachowych, ruletki czy bezlitosnej machiny parowej, w której splatają się mechanizmy fizyczne, społeczne i psychologiczne. Sugestywna choreografia nie tylko buduje emocje bohaterów, lecz także odsłania ukryte struktury władzy, iluzji i manipulacji.
To pełnowymiarowy spektakl teatralny oparty na języku tanga argentyńskiego – odważny, dramatyczny i poetycki zarazem. Twórcy redefiniują taniec jako środek wyrazu artystycznego i społecznego, a nie tylko formę estetycznej przyjemności.
koncepcja, teksty: Artur Żymełka, Tymoteusz Ley
reżyseria, choreografia, dramaturgia: Artur Żymełka, Tymoteusz Ley, Natalia Myczewska
Wykonawcy:
Tymoteusz Ley
Natalia Myczewska
Anna Sieprawska
Agnieszka Kamionka
Karolina Czarnecka
Andrzej Borówka
Marcin Sieprawski
Dariusz Tybińkowski
Artur Żymełka
Muzyka – Cracow Tango Collective w składzie:
Ada Kwaśniewicz – skrzypce
Grzegorz Frankowski – kontrabas
Oleg Dyyak – akordeon, perkusja
Mateusz Krystian – instrumenty klawiszowe
O ARTYSTACH:
Artur Żymełka – Reżyser • Choreograf • Scenarzysta
Absolwent Konserwatorium Muzycznego w Sankt Petersburgu. Twórca ponad trzydziestu realizacji teatralnych obejmujących operę, musical i balet. Laureat dwóch Złotych Masek – najważniejszego wyróżnienia w polskim teatrze muzycznym. Jego spektakle łączą wirtuozerię artystyczną z głębokim zrozumieniem współczesnych trendów społecznych oraz psychologii jednostki i społeczeństwa, tworząc przedstawienia o globalnym znaczeniu i trwałych wartościach.
Tymoteusz Ley – tancerz, performer, pedagog ruchu. Od najmłodszych lat związany ze sztuką performatywną. W świecie tanga argentyńskiego obecny od 20 lat, gdzie zdobył międzynarodowe uznanie jako nauczyciel i performer. Występował m.in. w Buenos Aires, Nowym Jorku, Dubaju, Barcelonie, Rzymie, Zurychu, Hongkongu i wielu innych miastach, prezentując autorskie podejście do tanga oraz eksperymentalne formy ruchu. Współwłaściciel Szkoły Tanga Argentyńskiego tangonuevo.pl w Krakowie, inicjator i dyrektor artystyczny Krakus Aires Tango Festival oraz międzynarodowego projektu Tango Challenge, które przyciągają tancerzy z całego świata. Jego podejście do ruchu kształtowały wieloletnie treningi historycznych sztuk walki, co nadało jego ekspresji unikalną precyzję i siłę. Studiował filozofię, film i historię sztuki, co znajduje odzwierciedlenie w jego wrażliwości artystycznej i zamiłowaniu do eksperymentu. W swojej pracy łączy precyzję techniczną z głębokim kontaktem i organicznym ruchem, inspirując się zarówno tradycyjnym tangiem, jak i nowoczesnymi formami ekspresji.
Natalia Myczewska – aktorka, tancerka i pedagog tańca. Ukończyła Akademię Sztuk Teatralnych w Krakowie na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu oraz pedagogikę tańca na Wydziale Artystycznym Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Z ruchem, tangiem i sceną jest związana od wielu lat. Brała udział w projektach m.in. Yaniny Muzyki i Emanuela Casal, Iary Duearte i Jesusa Paez, Minki-Marie Heiβ, Sylwii Hefczyńskiej – Lewandowskiej, Eryka Makohona, Wojciecha Farugi, Marka Rachonia. Występowała na deskach w Bethlen Theatre w Budapeszcie, w Teatrze Festiwalowym w Dreźnie, Teatrze Miejskim w Malmo, Krakowskim Teatrze Tańca, Cricotece, Klubie Żak, KTO, Teatrze Nowym w Łodzi. W swoich działaniach skupia się przede wszystkim na szeroko rozumianej świadomości ciała, odnajdowaniu połączenia w relacji ciało-umysł i przekuwania go na kreację sceniczną. Inspiruje się metodami pracy Michaiła Czechowa czy Jerzego Grotowskiego. Dba, aby każdy element ruchu budował spójną obecność sceniczną. Szuka wyzwań i nietuzinkowych rozwiązań ekspresji cielesnej. Prowadzi lekcje tanga, warsztaty tańca współczesnego, improwizacji czy technik aktorskich m.in. w Budapeszcie, Monachium, Brnie, Pradze, Amsterdamie.
Agnieszka Kamionka – tancerka o bogatym doświadczeniu tanecznym, której artystyczna podróż rozpoczęła się w wieku 9 lat od tańca towarzyskiego i turniejowych występów. Przez dekadę zgłębiała świat salsy, występując na prestiżowych festiwalach tanecznych z formacją Salsa Sabrosa. Tango objawiło się nagle i stało się największą pasją, wypełniając serce i duszę. Podróżując po świecie, doskonaliła swoje umiejętności w tangu, tańcząc na międzynarodowych festiwalach i maratonach. Aby jeszcze głębiej zrozumieć istotę tego tańca, dwukrotnie odbyła podróż do Buenos Aires – miejsca, gdzie tango narodziło się i ewoluowało. Tam, w sercu argentyńskiej kultury, uczyła się od najlepszych mistrzów, zanurzając się w autentycznej atmosferze milong i ulicznych rytmów.
Marcin Sieprawski – swoją taneczną drogę rozpoczął od tańców ludowych (ukończył kurs instruktorski tańców polskich w 2001 roku), a następnie rozwijał się w tańcu współczesnym jako członek Teatru Tańca DF. Z tangiem argentyńskim zetknął się w 2002 roku i od tego czasu szkolił się u czołowych mistrzów w Europie i Buenos Aires. Wraz z Anną Sieprawską prowadzi w Krakowie szkołę Bravo Tango. Jako choreograf i pedagog współpracował z teatrami i muzykami, łącząc tango z różnymi formami sztuki scenicznej, m.in. w spektaklach „Tango Piazzolla: w Teatrze Słowackiego (reż. Józef Opalski), „La Serva Padrona” (reż. Monika Rasiewicz) oraz „Yerba Mate” (reż. i chor. Katarzyna Skawińska). Występował m.in. w Teatrze Słowackiego w Krakowie, Filharmonii Krakowskiej, Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego, Centrum Paderewskiego, Filharmonii Łódzkiej, Filharmonii Bałtyckiej i Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej. Współpracował z takimi artystami jak Grzegorz Frankowski Trio, Tango Bridge, Hamburg Tango Quintet, Piotr Kopietz, Wiesław Prządka, Sinfonietta Cracovia, Klaudiusz Baran i Janusz Wawrowski.
Anna Sieprawska – tancerka i instruktorka tanga argentyńskiego z wieloletnim doświadczeniem. Od dzieciństwa związana z muzyką, warsztat taneczny rozwijała w wielu technikach tańca i świadomości ciała (balet, taniec współczesny, taniec jazzowy, tap dance, capoeira, gaga). W 2012 roku ukończyła kurs instruktorski w zakresie tańca jazzowego pod auspicjami Kieleckiego Teatru Tańca. Tanga uczyła się pod okiem europejskich i argentyńskich mistrzów w Europie i Argentynie. Wraz z Marcinem Sieprawskim prowadzi własną szkołę Bravo Tango w Krakowie oraz występuje na scenie w projektach artystycznych związanych z tangiem.
Karolina Stolarska – terapeutka, pasjonatka tanga, baletu i jazzu, z ponad 10-letnim doświadczeniem w tańcu. Jej przygoda z tańcem rozpoczęła się od baletu, a z biegiem lat ewoluowała w formę jazzową, aż w 2021 roku odkryła tango, które stało się jej ogromną pasją. Z wykształcenia psycholog, absolwentka studiów podyplomowych Collegium Medicum UJ w Krakowie. Dzięki bogatemu tłu baletowemu i jazzowemu doskonale rozumie, jak istotne jest połączenie ciała i umysłu w procesie emocjonalnego wsparcia i rozwoju. Taneczne pasje traktuje jako inspirację do pracy, co stanowi fundament jej podejścia terapeutycznego.
Dariusz Tybińkowski – swój kontakt ze sceną rozpoczynał jako tancerz, a następnie instruktor i choreograf w zespole tańca współczesnego. Kolejnym etapem był Teatr Muzyczny w Łodzi, a następnie deski teatrów Europy Zachodniej w repertuarze musicalowym. Od kilkunastu lat tancerz i pasjonat tanga, współorganizował milongę w GKO Kasyno i Łódzką Milongę Prząśniczka. Występuje w roli tango DJ-a na wielu Festiwalach i Maratonach w Polsce i poza granicami kraju. Aktualnie propagator i nauczyciel Tanga Argentyńskiego w Łodzi.
Andrzej Borówka – pasjonujący tancerz, który łączy w sobie niezwykły talent oraz ogromne zaangażowanie w swoją sztukę. Od początku swojej kariery, zdobywał doświadczenie biorąc udział w różnych projektach artystycznych. Tango argentyńskie odgrywa kluczowe miejsce w jego życiu artystycznym, odkąd zainspirował się unikalną muzyką i rytmem tego tańca. Tango jest dla niego sztuką pełną uczuć, wyzwań fizycznych oraz emocjonalnych, a także sposobem na bliskie spotkania z innymi tancerzami. Obecnie Andrzej kontynuuje rozwój swojej kariery, ucząc tanga w szkole tangonuevo.pl w Krakowie oraz współpracuje z innymi artystami, aby tworzyć unikalne i inspirujące projekty. Jego przekonanie, że każdy może tańczyć i czerpać radość z tej pasji, przenika całe jego życie i pracę.
czas trwania: 125 minut z przerwą
Premiera w Krakowie odbyła się 27 czerwca 2025 w Teatrze KTO.
CZYTAJ WIĘCEJ
CZYTAJ WIĘCEJ
„Tango. Ostatnia gra” – spektakl taneczny
„Tango. Ostatnia gra” – spektakl taneczny
11.12.2025
godz. 19:00
Dostępne bilety: 512
KUP BILET
|
Brak wydarzeń w: Kraków
Recenzje i opinie: „Tango. Ostatnia gra” – spektakl taneczny
Brak recenzji