koncert
ARCYDZIEŁA NA FORTEPIAN: Piotr Pawlak

koncert

ARCYDZIEŁA NA FORTEPIAN: Piotr Pawlak

ARCYDZIEŁA NA FORTEPIAN: Piotr Pawlak - Bilety na koncert

ARCYDZIEŁA NA FORTEPIAN: Piotr Pawlak | Bilety Online, Opis, Recenzje | 2019, 2020

Bilety: 15 zł

WYKŁAD
Prof. dr hab. Stanisław Krajewski – Instytut Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego

O twierdzeniu Gödla.

KONCERT
Piotr Pawlak – fortepian

PROGRAM
Ludwig van Beethoven (1770 – 1827)
Sonata A-dur op. 101
Etwas lebhaft und mit der innigsten Empfindung. Allegretto ma non troppo
Lebhaft, marschmäßig. Vivace alla marcia
Langsam und sehnsuchtsvoll. Adagio ma non troppo, con affetto
Geschwind, doch nicht zu sehr und mit Entschlossenheit. Allegro


Po koncercie dyskusja z udziałem publiczności.


Piotr PAWLAK urodził się 20 lutego 1998 roku w Gdańsku. W wieku 6 lat, rozpoczął naukę w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku, gdzie początkowo pracował pod kierunkiem mgr Ewy Włodarczyk. Od września 2009 r. jest uczniem prof. Waldemara Wojtala. Gra również na organach i komponuje. Koncertuje w Polsce i zagranicą, m. in. w Hiszpanii, Niemczech, na Litwie, na Węgrzech, w Gruzji, Danii, Belgii oraz Austrii. Brał udział w Festiwalu Kissinger Sommer oraz Festival de Segovia. Występował z orkiestrami Filharmonii Dolnośląskiej, Świętokrzyskiej oraz Bałtyckiej.
Występował dla ważnych osobistości, w tym Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej oraz żon Prezydentów z krajów Europy Środkowo-Wschodniej. 24 lutego 2010 roku, wykonał recital chopinowski w Pałacu Prezydenckim z okazji odsłonięcia tablicy upamiętniającej pierwszy publiczny występ 8-letniego Fryderyka Chopina. A 27 maja 2011 roku, w czasie szczytu Europy Środkowo-Wschodniej, wykonał w Żelazowej Woli recital chopinowski dla Pierwszych Dam.
Pianista jest stypendystą Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci, Prezesa Rady Ministrów, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministra Edukacji Narodowej, Marszałka Województwa Pomorskiego oraz Prezydenta Miasta Gdańska. W roku 2014 otrzymał z rąk Kapituły stypendium ufundowane przez Krystiana Zimermana.
Pianista otrzymał między innymi nagrody na konkursach chopinowskich: Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Chopin dla najmłodszych w Antoninie (I nagroda, 2015), Międzynarodowym Chopinowskim Konkursie Pianistycznym w Budapeszcie, (I nagroda i nagroda specjalna, 2014 oraz 2010), Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina w Szafarni (I nagroda i nagrody specjalne, 2009, 2010, 2012, 2014), Ogólnopolskim Festiwalu Pianistycznym Chopinowskie Interpretacje Młodych w Koninie (Grand Prix, 2013) oraz Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim dla Dzieci w Jeleniej Górze (I nagroda i 3 nagrody specjalne, 2011). W październiku 2015 roku artysta brał udział w XVII Międzynarodowym Konkursie im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
Jest również laureatem pierwszych nagród w innych międzynarodowych konkursach pianistycznych, m.in.: im. Leopolda Godowskiego w Warszawie (2013), im. M. Moszkowskiego Per aspera ad astra w Kielcach (2013), im. J.S. Bacha w Gorzowie Wielkopolskim (2011), Les Rencontres Internationales des Jeunes Pianistes w Grez-Doiceau/Belgia (2012), Międzynarodowym Festiwalu Pianistycznym w Głubczycach (2011), Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Koszycach/Słowacja (2011), a także Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Juliusza Zarębskiego w Łomiankach (2008, 2009, 2010).
Piotr Pawlak jest także laureatem olimpiad z matematyki i informatyki. Jest dwukrotnym brązowym medalistą Międzynarodowej Olimpiady Matematycznej oraz srebrnym medalistą Międzynarodowych Zawodów Matematycznych Romanian Masters in Mathematics.

Stanisław KRAJEWSKI jest profesorem filozofii na Uniwersytecie Warszawskim. Uzyskał doktorat z matematyki, habilitację z filozofii i tytuł profesora nauk humanistycznych. Opublikował artykuły i książki dotyczące logiki, filozofii matematyki, a także doświadczeń żydowskich i relacji międzyreligijnych. Jest współprzewodniczącym Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów. Jest też współtwórcą powojennej części wystawy głównej w Muzeum Historii Żydów Polskich. Na temat osiągnięć Kurta Gödla ogłosił między innymi książkę „Twierdzenie Gödla i jego interpretacje filozoficzne - od mechanicyzmu do postmodernizmu”.

Co to jest arcydzieło? Definicja zamieszczona w Wikipedii mówi: jest to dzieło kultury, które zostało uznane przez odbiorców lub publiczność w pewnym dłuższym okresie za wyróżniające się na tle innych dzieł lub za doskonałe w swoim gatunku. Status arcydzieła nadają odbiorcy w procesie recepcji. Co ważne arcydzieła nie zawsze były na początku uznane, swój status uzyskały dzięki historii recepcji, często wiele lat po powstaniu.
Arcydzieła stanowią więc rodzaj kanonu, który ma znaczenie zarówno edukacyjne, jak i stanowi pewien punkt odniesienia dla historii całych obszarów kultury. Trudno więc być świadomym odbiorcą kultury, nie przyswoiwszy sobie pewnego kanonu arcydzieł.
Oczywiście arcydzieła nie stanowią zamkniętej listy dzieł, aczkolwiek niektóre bezwzględnie należą do tej kategorii, co do innych można dyskutować. Wreszcie kanony estetyczne zmieniają się, stąd też lista dzieł uznanych za arcydzieła ciągle podlega zmianom.
Cykl ma przedstawić, z konieczności ograniczoną i subiektywną listę 10 arcydzieł muzyki fortepianowej (od końca XVIII wieku do połowy XX wieku) – dzieł kluczowych zarówno w historii muzyki jak i w twórczości danych kompozytorów, zestawionych z wykładami prezentującymi 10 arcydzieł z innych obszarów kultury.
Tu ważne zastrzeżenie: kulturę traktujemy bardzo szeroko, a więc nie tylko będą prezentowane dzieła sztuk plastycznych ale także literatury, myśli filozoficznej i naukowej. Jesteśmy bowiem głęboko przekonani, że te same mechanizmy twórczości łączą naukę i filozofię ze sztukami pięknymi i muzyką tworząc całość ludzkiej kultury.
W ramach proponowanej formuły planujemy: 30 minutowy wykład, podobnej długości koncert (w nielicznych przypadkach dłuższy, kiedy wymaga tego czas trwania kompozycji), a na koniec dyskusja wykonawców z udziałem słuchaczy. Ta formuła koncertu sprawdziła się podczas koncertów z cyklu Dziesięć spojrzeń na Chopina realizowanych w 2015 roku w MIK.
Każdy utwór muzyczny jest zestawiony z odpowiednim tematem wykładu w bardziej lub mniej oczywisty sposób (jak na przykład nawiązanie do Arietty - drugiej części Sonaty c-moll op. 111 Beethovena, w Doktorze Faustusie Manna) będzie też punktem wyjścia do dyskusji kończącej spotkanie.

Zapraszamy na kontakt z arcydziełami muzyki w wybrany czwartek miesiąca

CZYTAJ WIĘCEJ

Bilety

Brak wydarzeń

Brak wydarzeń

Recenzje

Brak recenzji

Polecane