Ranking letnich festiwali muzycznych w Polsce. Te wydarzenia robią największe wrażenie

Latem budujemy piękne wspomnienia, które ogrzewają nas przez resztę roku. Ciepłe wieczory chętnie spędzamy przy dźwiękach ulubionej muzyki, uczestnicząc w popularnych festiwalach. Sprawdziliśmy, o których wydarzeniach jest najgłośniej w internecie i które z nich najmocniej zapadają nam w pamięć.

Na mapie Polski nie brakuje interesujących imprez plenerowych. Coś dla siebie znajdą zarówno fani mocnego rocka, jak i rapu czy elektroniki. Organizatorzy wydarzeń dokładają wszelkich starań, by dotrzymać kroku oczekiwaniom uczestników. Budują tym samym markę festiwalu, której siła przekłada się na szum w sieci.

Postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej temu tematowi, przeprowadzając unikatowe badanie. Łączy ono dwa spojrzenia na letnie festiwale muzyczne w Polsce – obiektywną warstwę faktów oraz subiektywny wymiar emocji i opinii.

Co znajdziesz w raporcie?

We współpracy z Brand24 zbadaliśmy, o których letnich festiwalach muzycznych odbywających się w Polsce jest najgłośniej w internecie. Wyselekcjonowaliśmy 30 wydarzeń i stworzyliśmy ranking imprez, które uzyskały największy zasięg w ciągu 12 miesięcy – to o nich szczególnie często Polacy dyskutowali w mediach społecznościowych i licznie pisali dziennikarze portali internetowych.

Korzystając z narzędzia Senuto, sprawdziliśmy także, które letnie festiwale muzyczne z naszej listy są najczęściej wyszukiwane w Google. W tym celu zweryfikowaliśmy popularność zapytań będących oficjalnymi nazwami wydarzeń.

Twarde dane zestawiliśmy z doświadczeniami Polaków. Przeprowadziliśmy ankietę, w której zapytaliśmy przeszło 650 osób o ich najmilsze wspomnienia z festiwali muzycznych.

Zgromadzone wnioski pozwoliły nam opracować kompleksowy raport, który stanowi przydatne źródło informacji dla miłośników muzyki oraz przedstawicieli branży muzycznej. Więcej informacji na temat metodologii badania znajduje się na końcu artykułu.

O tych letnich festiwalach muzycznych mówi się najwięcej

Media cyfrowe to dziś istotna przestrzeń, w której festiwale budują rozpoznawalność i przyciągają uwagę – zarówno poprzez publikacje w portalach, jak i wzmianki w social mediach. Zasięg i liczba publicznych wypowiedzi pokazują, które wydarzenia najbardziej rezonowały w sieci przez cały rok, w analizowanym okresie od maja 2024 r. do kwietnia 2025 r.

Na czele zestawienia znalazło się Męskie Granie – z imponującym zasięgiem ponad 42 mln i przeszło 6 tysiącami wzmianek. Co warte zauważenia, jest to także festiwal, który rok temu nasi respondenci okrzyknęli mianem najciekawszego w kraju.

Tuż za Męskim Graniem uplasował się TOP of the TOP Sopot Festival, który wygenerował drugi najwyższy zasięg (35,3 mln) – mimo mniejszej liczby wzmianek (3,1 tys.) niż Open’er Festival. Ten z kolei zajął trzecie miejsce na podium, osiągając 15,6 mln zasięgu i 3,3 tys. wzmianek.

W pierwszej dziesiątce pojawiają się zarówno festiwale ogólnomuzyczne, jak i te bardziej wyspecjalizowane gatunkowo – od Sunrise Festivalu i Audioriver Festivalu, po OFF Festival, Mystic Festival czy Olsztyn Green Festival. Pokazuje to, że widoczność w internecie budują dziś różnorodne formaty wydarzeń, nie tylko te największe.

Warto dodać, że pięć festiwali z czołówki generuje łącznie większy zasięg w internecie niż pozostałych 25 festiwali objętych analizą razem wziętych. To dowód na to, jak bardzo uwaga cyfrowych odbiorców koncentruje się wokół wybranych marek.

Katarzyna Dereń, Content Team Lead, Brand24

Komunikacja wokół wydarzeń, szczególnie w gorącym okresie promocji, jest bardzo intensywna. Monitorowanie mediów pozwala nie tylko zbadać efekty naszych działań marketingowych, ale przede wszystkim zapobiegać kryzysom i sprawnie na nie reagować. Jeżeli pojawią się negatywne komentarze – możemy rozwiązać problem, zanim eskaluje.

Narzędzia social listening umożliwiają także wgląd w insighty konsumenckie i ułatwiają budowanie komunikacji opartej o zrozumienie potrzeb odbiorców. Przykład: jeśli w social mediach pojawi się wiele pytań o to, jaka jest dostępność miejsc parkingowych w okolicy, można np. stworzyć mapę, która pomoże uczestnikom łatwiej dotrzeć na miejsce. To także część całego doświadczenia.
TOP 10 letnich festiwali muzycznych, o których mówi się najwięcej

Co stoi za sukcesem tych imprez? Organizatorzy komentują

Zapytaliśmy organizatorów najpopularniejszych festiwali o to, co ich zdaniem najbardziej przyciąga ludzi na ich wydarzenia oraz jakie działania promocyjne są dla nich obecnie kluczowe.

Krzysztof Bąk, Dyrektor Projektu Męskie Granie

Największą siłą Męskiego Grania jest unikalna formuła artystyczna, która łączy wybitnych polskich muzyków w nieoczywistych składach i projektach. Każdy koncert to niepowtarzalne wydarzenie, przygotowane specjalnie na potrzeby trasy, co sprawia, że publiczność czuje się częścią czegoś wyjątkowego. Duże znaczenie ma również silna marka festiwalu, oparta na autentyczności i wysokiej jakości produkcji.

Jednym z najważniejszych elementów promocji trasy jest odsłona składu i premiera singla Męskiego Grania Orkiestra, które budują napięcie i emocjonalne zaangażowanie wokół trasy. Obecnie największy nacisk kładziemy na działania digitalowe, choć nie rezygnujemy też z obecności w mediach tradycyjnych, które pozwalają dotrzeć do innych grup odbiorców.
Marcin Perzyna, Producent Top of the Top Sopot Festival, Prezes Festival Group

Naszą ambicją jest budowanie programu, który łączy różnorodność artystyczną i pokoleniową, z głębokim rozumieniem, że zarówno muzyka, jak i współczesne media, są dziś sumą nisz. Dlatego na jednej scenie spotykają się uznani artyści, którzy od lat cieszą się sympatią publiczności i nie tracą wiarygodności mimo upływu czasu, oraz debiutanci – młodzi twórcy, których wyróżnia autentyczny talent i potencjał.

Co roku staramy się zaskakiwać widzów czymś wyjątkowym – rozwiązaniem, które pokazuje, że nie popadamy w rutynę i że uważnie wsłuchujemy się w to, co dzieje się w kulturze. Czasem są to decyzje odważne, podpowiedziane przez zawodową intuicję – jak w zeszłym roku, kiedy postawiliśmy na połączenie hip-hopu z orkiestrą, wprowadzając ten gatunek do przestrzeni mainstreamowej telewizji. To muzyka dominująca dziś w przemyśle, ale wymagająca, szczególnie dla telewidzów starszego pokolenia – dlatego kluczowe były tu zarówno przemyślany line-up, jak i precyzyjna konstrukcja scenariusza.

Szczególne znaczenie ma dla nas obecność na wielu platformach mediowych. Festiwal pozostaje precyzyjnie sprofilowanym wydarzeniem telewizyjnym, ale równolegle – wspólnie z TVN – rozumiemy, że serce muzyki bije dziś w młodym pokoleniu, które naturalnie konsumuje treści w mediach społecznościowych. Od kilku lat konsekwentnie rozwijamy kompetencje w tym obszarze i rzeczywiście – miniony rok był pod względem zasięgów przełomowy.
Jarek Szubrycht, Head of Communication Mystic Festival

Nie ma jednego czynnika, który definiowałby dobry festiwal i decydował o jego powodzeniu, to zawsze jest wypadkowa wielu kwestii. Po kolei zatem. Największą siłą Mystic Festival jest jego program, unikalny w skali kraju i regionu – pełne spektrum ciężkich brzmień (przede wszystkim całego metalowego spektrum, ale też punka, hardcore, a nawet elektroniki i alternatywy pasujących do naszej wizji festiwalu), zarówno artystów legendarnych, o dorobku liczonym w dekadach, jak i najświeższych zjawisk. Wielką wartością dla Mystic Festival i jego gości jest miejsce – gościnne, piękne miasto Gdańsk, dobrze skomunikowane z całą Polską i Europą, a także same tereny postoczniowe, gdzie odbywają się koncerty. Produkcyjnie to dla nas niemałe wyzwanie, jednak efekt zachwyca i artystów, i fanów, a postindustrialne otoczenie doskonale pasuje do muzyki, którą prezentujemy.

Pamiętamy też, że festiwale to nie tylko koncerty z muzyką, a więc dbamy o szereg innych doświadczeń i wrażeń, które wiążą się z wizytą na Mystic Festival – od gastronomii na poziomie wyższym niż festiwalowa średnia, przez scenografię, po program pozamuzyczny, rozwijany z roku na rok. Mamy więc na festiwalu m.in. panele dyskusyjne i spotkania z artystami, kino, salon retro gier wideo, galerię sztuki / muzeum festiwalowe i pokazy wrestlingu. Mystic to festiwal przyjazny rodzinom (dzieci do 13. roku życia mogą wejść za darmo pod opieką rodziców) i osobom z niepełnosprawnościami, goszczący wiele organizacji charytatywnych – przeczący wszystkim stereotypom związanym z metalem.

To wszystko wiąże się z kwestią promocji. Oczywiście, starannie wykonujemy wszystkie standardowe działania, od aktywności w social mediach i reklam w sieci, przez współpracę z tradycyjnymi mediami (choć w przypadku festiwalu o takim profilu muzycznym to wciąż w Polsce nie jest najłatwiejsze zadanie), po plakaty czy ulotki na koncertach o podobnym charakterze. Mamy jednak świadomość, że najlepszą promocję festiwalowi robią jego uczestnicy. Zadowoleni z jakości doświadczenia, które dla nich przygotowujemy, nie tylko sami wracają, ale też ściągają znajomych. Dlatego publiczności i przychylnych (czy wręcz entuzjastycznych) opinii z roku na rok przybywa.

Do kogo należą pozostałe miejsca w rankingu?

Poniżej prezentujemy pełen ranking oparty na zasięgu i liczbie wzmianek o 30 wybranych festiwalach muzycznych w okresie od maja 2024 r. do kwietnia 2025 r.

  1. Męskie Granie – 42,1 mln zasięgu, 6,2 tys. wzmianek
  2. TOP of the TOP Sopot Festival – 35,3 mln zasięgu, 3,1 tys. wzmianek
  3. Open’er Festival – 15,6 mln zasięgu, 3,3 tys. wzmianek
  4. Sunrise Festival – 13,7 mln zasięgu, 1,8 tys. wzmianek
  5. Audioriver Festival – 10,7 mln zasięgu, 2,3 tys. wzmianek
  6. OFF Festival – 9,7 mln zasięgu, 2,2 tys. wzmianek
  7. Mystic Festival – 9,6 mln zasięgu, 1,7 tys. wzmianek
  8. Orange Warsaw Festival – 8,2 mln zasięgu, 1,5 tys. wzmianek
  9. CLOUT Festival – 8 mln zasięgu, 1,0 tys. wzmianek
  10. Olsztyn Green Festival – 7,2 mln zasięgu, 1,1 tys. wzmianek
  1. Santander Letnie Brzmienia – 7,1 mln zasięgu, 1,2 tys. wzmianek
  2. Rap Stacja Festiwal – 6,6 mln zasięgu, 2,1 tys. wzmianek
  3. Sun Festival – 6,0 mln zasięgu, 1,8 tys. wzmianek
  4. Pol’and’Rock Festival – 5,5 mln zasięgu, 1,4 tys. wzmianek
  5. ING Silesia Beats – 4,8 mln zasięgu, 666 wzmianek
  6. Malta Festival – 4,4 mln zasięgu, 963 wzmianki
  7. Jarocin Festiwal – 3,6 mln zasięgu, 984 wzmianki
  8. Polsat Hit Festiwal – 3,3 mln zasięgu, 430 wzmianek
  9. Krajowy Festiwal Piosenki Polskiej w Opolu – 3,1 mln zasięgu, 437 wzmianek
  10. Great September – 3,0 mln zasięgu, 672 wzmianek
  11. Rockowizna Festival – 2,9 mln zasięgu, 1,0 tys. wzmianek
  12. BitterSweet Festival – 2,7 mln zasięgu, 414 wzmianek
  13. Ostróda Reggae Festival – 1,9 mln zasięgu, 349 wzmianek
  14. Kazimiernikejszyn – 1,6 mln zasięgu, 308 wzmianek
  15. Tauron Nowa Muzyka Katowice – 1,6 mln zasięgu, 701 wzmianek
  16. Polish Hip-Hop Festival – 1,1 mln zasięgu, 471 wzmianek
  17. Co Jest Grane Festival – 341,7 tys. zasięgu, 53 wzmianki
  18. ZORZA – 250,8 tys. zasięgu, 52 wzmianki*
  19. Festiwal Piknik Country & Folk – 152,5 tys. zasięgu, 50 wzmianek
  20. Festiwal NADA – 26,1 tys. zasięgu, 11 wzmianek

Łączny zasięg wzmianek o wszystkich uwzględnionych festiwalach przekroczył 220 mln. Największy udział w tym wyniku miały wydarzenia o ogólnomuzycznym charakterze – ich zasięg wyniósł aż 134 mln. Festiwale skoncentrowane na konkretnych gatunkach muzycznych, takich jak rap, elektronika czy rock, wygenerowały łącznie 86 mln zasięgu.

Co ciekawe, liczba wzmianek w sieci dla obu typów festiwali była porównywalna – odpowiednio 19,8 tys. i 18,5 tys. Może to świadczyć o dużym zaangażowaniu społeczności skupionych wokół konkretnych gatunków muzycznych.

* Stosunkowo niski zasięg festiwalu ZORZA, współtworzonego przez Dawida Podsiadłę, może wynikać z kilku czynników. Wydarzenie zostało ogłoszone dopiero w lutym 2025 r., a jego marka – mimo głośnego nazwiska w tle – do kwietnia nie zdążyła jeszcze na dobre zbudować rozpoznawalności. W wielu publikacjach, zarówno dziennikarskich, jak i w mediach społecznościowych, pojawiało się jako „festiwal Podsiadły”. W analizie uwzględniono wyłącznie oficjalne nazwy wydarzeń, co mogło dodatkowo wpłynąć na niższy wynik ZORZY w zestawieniu.

Które festiwale królują na TikToku i Instagramie?

Osobno przeanalizowaliśmy dane z mediów społecznościowych. Posty, relacje, filmiki, komentarze czy oznaczenia – wszystko to tworzy naturalny szum wokół wydarzenia. Poniżej prezentujemy liderów w trzech obszarach: zasięgu i liczbie wzmianek w social mediach oraz udziale social mediów w całkowitym zasięgu.

Największy zasięg w mediach społecznościowych wygenerowało Męskie Granie – aż 27,6 mln. Wysoko uplasował się także TOP of the TOP Sopot Festival (15,4 mln) oraz Open’er Festival (12,1 mln). Wyniki te pokazują, które wydarzenia miały szansę dotrzeć do największej liczby odbiorców w ciągu analizowanych 12 miesięcy.

Jeśli chodzi o liczbę wzmianek, Męskie Granie również nie miało sobie równych – z wynikiem ponad 3,2 tys. publicznych wypowiedzi w social mediach. Dalej znaleźli się Open’er (2,8 tys.), a także festiwale mocno osadzone wśród młodszych odbiorców, takie jak Rap Stacja Festiwal czy Sun Festival.

Patrząc na udział social mediów w całkowitym zasięgu, w czołówce znalazły się festiwale, których widoczność w większości budowały treści właśnie z tych kanałów. Dla Ostróda Reggae Festivalu aż 86% całkowitego zasięgu pochodziło z mediów społecznościowych, podobnie jak dla Pol’and’Rocka (85%) i Rap Stacji (81%). Dowodzi to, jak ważne w budowaniu marki festiwalu może być zaangażowanie społeczności i naturalne rozpowszechnianie treści.

Na przeciwnym biegunie znalazły się festiwale, o których częściej pisano poza mediami społecznościowymi. W przypadku Co Jest Grane Festivalu, Orange Warsaw Festivalu i Festiwalu NADA mniej niż 20% całkowitego zasięgu pochodziło z social mediów. Sugeruje to, że ich obecność w internecie opierała się głównie na publikacjach w różnego rodzaju serwisach i portalach online.

Katarzyna Dereń, Content Team Lead, Brand24

Siłę marki można określić na wiele sposobów. Jeden wskaźnik sukcesu nie czyni. Warto przyglądać się różnym parametrom i na ich podstawie wyciągać wnioski. Duży zasięg może wynikać z jednej publikacji w popularnym medium, a nawet wcale nie przełożyć się na konwersję. Jednocześnie, wiele publikacji ze strony użytkowników (User Generated Content) także może pomóc lub zaszkodzić marce – w zależności od tego, jakiego rodzaju są to treści (warto przeanalizować ich sentyment, a także autorów). Tylko analiza wielu wskaźników jednocześnie da nam obiektywny obraz tego, jak wygląda komunikacja wokół marki.

O których wydarzeniach mówi się więc nie tylko dużo, ale także wyjątkowo dobrze? Ze zgromadzonych danych wynika, że najwyższy współczynnik pozytywnych opinii mają takie festiwale, jak: ING Silesia Beats, Kazimiernikejszyn, Malta Festival, Tauron Nowa Muzyka Katowice i Great September.

Te letnie festiwale muzyczne podbijają media społecznościowe

Najwięcej osób googluje Open’era

Zanim wybierzemy się na festiwal, często zaczynamy od wyszukiwarki – to tam sprawdzamy listę wykonawców, ceny biletów, terminy czy lokalizację. Dane zaczerpnięte z narzędzia Senuto pokazują, które wydarzenia z naszej listy budzą największe zainteresowanie internautów.

Na pierwszym miejscu znalazł się Open’er Festival fraza „opener” notuje średnio 40,5 tys. wyszukiwań miesięcznie w Google. Kolejne pozycje zajęły: Męskie Granie (27,1 tys.), CLOUT Festival (22 tys.) i Mystic Festival (18,1 tys.). Wysokim wynikiem mogą pochwalić się także Orange Warsaw Festival, Sun Festival i Sunrise Festival – wszystkie z wolumenem około 14,8 tys. wyszukiwań.

W pierwszej dziesiątce znalazły się zarówno największe wydarzenia z ogólnopolską promocją, jak i festiwale o nieco bardziej sprofilowanym charakterze, np. Audioriver czy Olsztyn Green Festival. Obecność TOP of the TOP Sopot Festivalu pokazuje z kolei, że również imprezy kojarzone z telewizją i popkulturą cieszą się dużym zainteresowaniem w wyszukiwarce.

Marcin Perzyna, Producent Top of the Top Sopot Festival, Prezes Festival Group

Współczesne wyzwanie w budowaniu muzycznego wydarzenia tej skali polega na uchwyceniu oczekiwań widzów reprezentujących różne pokolenia i wrażliwości, a następnie umiejętnym połączeniu ich z obecnością muzyki tam, gdzie dziś odbiorca jest naprawdę – w przestrzeniach i mediach dla niego naturalnych.
Krzysztof Bąk, Dyrektor Projektu Męskie Granie

Zdecydowanie obserwujemy zachodzące zmiany. Liczba wydarzeń rośnie szybciej niż sprzedaż biletów. Rynek wydaje się przesycony, co przekłada się na niższą frekwencję na pojedynczych koncertach. Rosnące ceny i zwiększająca się na rynku konkurencja powodują też, że uczestnicy mają większe oczekiwania i wybierają wydarzenia, które w pełni „zwrócą” im zainwestowany czas i pieniądze w postaci wysokiej jakości imprezy i unikalnego programu artystycznego.
Letnie festiwale muzyczne, których najczęściej szukamy w Google

Które festiwale robią największe wrażenie?

Moc letnich wydarzeń manifestuje się także w naszych wspomnieniach – dlatego postanowiliśmy uzupełnić twarde dane o osobiste historie. W autorskim badaniu zapytaliśmy przeszło 650 Polaków o to, które festiwale muzyczne najmocniej zapadły im w pamięć.

Tym razem nie było żadnego ograniczenia ani określonej listy imprez. Co ciekawe, w spontanicznych wypowiedziach również liderem okazała się trasa festiwalowa Męskiego Grania. Niemal co czwarty badany, który uczestniczył kiedyś w jakimś letnim festiwalu muzycznym w Polsce, wymienił Męskie Granie jako najlepiej wspominane wydarzenie do dziś. Dowodzi to siły tej marki, która łączy mocną obecność w internecie z wysoką wartością emocjonalną.

Na drugim miejscu znalazł się Pol’and’Rock Festival, który wywarł największe wrażenie na co szóstym ankietowanym. Starsi respondenci wspominali go częściej pod wcześniejszą nazwą Przystanku Woodstock. Ślad w pamięci wielu Polaków pozostawił także Open’er, który został wskazany przez co ósmą osobę.

Spora część badanych (9%) za najbardziej poruszający uznała również kultowy festiwal w Jarocinie. Wśród odpowiedzi pojawiały się zarówno wspomnienia sprzed lat, jak i opowieści o ostatnich edycjach. Pokazuje to, że festiwale są ważnym elementem osobistych doświadczeń i letnich rytuałów Polaków.

Oto kilka przykładowych historii, którymi podzielili się z nami ankietowani:

Pamiętam, kiedy pierwszy raz pojechałam na Woodstock, jeszcze do Kostrzyna, i zobaczyłam, że ludzie są weseli, zadowoleni, kreatywni (stroje i obozowiska) i mili dla siebie bez powodu.

Najlepiej wspominam Festiwal Wschód Kultury w Rzeszowie, chyba w 2013 roku. Podobało mi się to, że oprócz znanych zespołów (Myslovitz, Coma) można było odkryć nieznane kapele z zagranicy – kawałki części z nich trafiły na moją playlistę. Generalnie sporo się działo na całym terenie, pogoda dopisała, więc super spędziliśmy czas 🙂

Najlepiej bawiłam się na Męskim Graniu w Żywcu w 2025. Było mega, wspaniale! Mam zamiar to powtórzyć, jak tylko dostanę karnety.

Koncerty, atmosfera i towarzystwo – to zapamiętujemy najczęściej

Zapytaliśmy naszych respondentów także o to, co najbardziej zapamiętali z wydarzeń, które wskazali jako najlepiej wspominane. Na pierwszym miejscu znalazły się konkretne występy artystów – ten element wytypowało 62% badanych. Niewiele mniej osób (56%) wskazało na wyjątkowy klimat festiwalu.

Dla części uczestników ważne okazało się również towarzystwo (25%) oraz miejsce i otoczenie, w jakim odbywała się impreza (17%). Rzadziej przywoływano aspekty organizacyjne (14%) czy dodatkowe elementy programu (9%), takie jak strefy chilloutu, warsztaty albo instalacje.

Wniosek? Festiwale zostają z nami na długo przede wszystkim wtedy, gdy poruszają – muzyką, klimatem i przeżyciami, które dzielimy z innymi. To pokazuje, że dla uczestników liczy się nie tylko program, ale też całościowe doświadczenie.

Co zapadło Polakom w pamięć na ulubionych festiwalach muzycznych?

Te emocje zostają z nami na długo

Poprosiliśmy respondentów, by spróbowali uchwycić emocje towarzyszące najmilej wspominanemu przez nich festiwalowi muzycznemu. Spośród dostępnych odpowiedzi mogli wybrać maksymalnie dwie, które najlepiej oddają to, co wtedy czuli.

Najczęściej wskazywano radość – ten wybór pojawił się wśród 65% badanych. Na kolejnych miejscach znalazły się poczucie wolności (35%) oraz ekscytacja (24%) – emocje, które najlepiej oddają swobodę i intensywność festiwalowego doświadczenia.

Część uczestników opisała swój ulubiony letni festiwal bardziej intymnymi uczuciami: wzruszeniem (17%), poczuciem wspólnoty (15%), a także nostalgią, zachwytem czy ukojeniem. Pojawiały się też odpowiedzi wskazujące na bardziej ekspresyjne emocje, takie jak dzikość. Pokazuje to, jak wielowymiarowym doświadczeniem może być uczestnictwo w festiwalu.

Muzyka, która zmienia spojrzenie

Dla wielu uczestników festiwal to coś więcej niż dobra zabawa – to moment, który zostawia trwały ślad w muzycznych upodobaniach. Aż 2/3 badanych przyznało, że ich najlepiej wspominane wydarzenie znacząco wpłynęło na sposób, w jaki postrzegają muzykę lub artystów. Tylko co dziesiąta osoba nie odczuła większej zmiany. To pokazuje, że festiwale potrafią inspirować nie tylko emocjonalnie, ale również kulturowo.

Najczęściej bawimy się ze znajomymi

Letnie festiwale muzyczne to przede wszystkim wspólne przeżywanie muzyki i emocji – potwierdzają to odpowiedzi naszych ankietowanych. Największa grupa (42%) najczęściej uczestniczy w festiwalach w gronie znajomych. Kolejne 32% wybiera się na takie wydarzenia z partnerem lub partnerką, co również wskazuje na potrzebę dzielenia tego doświadczenia z bliskimi.

Rodzinne wyjścia na festiwale są rzadziej praktykowane (11%), a 9% uczestników zaznaczyło, że wszystko zależy od okoliczności – raz idą z kimś, innym razem sami. Tylko 6% badanych zadeklarowało, że zwykle na festiwal wybiera się w pojedynkę.

Co i kto towarzyszy Polakom na letnich festiwalach muzycznych?

Raz wystarczy, by chcieć wracać co roku

Miłość do letnich festiwali muzycznych to uczucie na dłużej – potwierdzają to uczestnicy naszego badania. Gdy raz trafi się na wydarzenie, które pozostaje w pamięci, często chce się je przeżyć ponownie… i opowiadać o nim innym.

Zdecydowana większość respondentów (94%) chętnie poleciłaby swój najlepiej wspominany festiwal znajomym – w tym aż 71% zrobiłoby to z pełnym przekonaniem. Jedynie 2% badanych przyznało, że raczej nie zdecydowałoby się na taką rekomendację.

Co z planami na aktualny sezon?

Ponad połowa ankietowanych (56%) zadeklarowała, że w tym roku zamierza wziąć udział w jakimś letnim festiwalu muzycznym w Polsce. Kolejne 23% osób jeszcze się wahało. To pokazuje, że festiwalowe doświadczenia często nie kończą się na jednej edycji – dla wielu to początek corocznej tradycji.

Darek Matkowski, pomysłodawca i koordynator akcji Biletyna Festival Tour, biletyna.pl

Gdy w maju 2025 r. rozpoczynaliśmy pracę nad rankingiem festiwali, kategoria „festiwale” była najszybciej rosnącą na biletyna.pl, z rekordowym wzrostem sprzedaży biletów o 59% rok do roku. Ten sukces to zasługa intensywnej pracy naszego zespołu, rozwoju oferty i znakomitej współpracy z organizatorami. To także wyraźny sygnał, że Polacy coraz chętniej wybierają właśnie taką formę spędzania czasu – zarówno w dużych miastach, jak i mniejszych miejscowościach.

Właśnie te obserwacje zainspirowały nas do stworzenia raportu, który pokazuje skalę tego zjawiska i jego emocjonalny wymiar. Równolegle ruszyliśmy z drugą edycją Biletyna Festival Tour – cyklu spotkań i relacji prosto z wybranych letnich wydarzeń muzycznych. Zachęcamy do śledzenia naszych mediów społecznościowych, gdzie dzieje się naprawdę sporo!

Metodologia rankingu

Ranking letnich festiwali muzycznych o największym zasięgu w internecie powstał we współpracy serwisu biletyna.pl, firmy Brand24 i agencji Elephate. Zaczęliśmy od selekcji 30 największych i najbardziej medialnych wydarzeń, które odbywają się w Polsce w 2025 r. Dołożyliśmy starań, aby lista zawierała możliwie różnorodne imprezy (ogólnomuzyczne i profilowane gatunkowo), mocno obecne w świadomości publicznej. Podstawę doboru stanowił wykaz festiwali uwzględnionych w badaniu „Gdzie bawić się latem? Polacy wybrali najciekawsze festiwale w kraju” z czerwca 2024 r.

W kolejnym kroku w narzędziu Brand24 przeanalizowaliśmy łącznie 126 fraz – zarówno nazw festiwali, jak i hashtagów, uwzględniając ewentualne błędy w pisowni oraz warianty zapisów. Na podstawie liczby wzmianek w internecie (w takich miejscach, jak serwisy internetowe, social media, komentarze internautów czy wideo) oraz ich zasięgu mogliśmy ocenić popularność danego wydarzenia. Sumaryczne wyniki pozwoliły nam uszeregować festiwale w oparciu o przyjęte kryteria:

  • Zasięg w internecie – to szacunkowa liczba osób, które widziały publikacje (np. posty i artykuły) dotyczące marki w sieci.
  • Zasięg w mediach społecznościowych – to szacunkowa liczba osób, które mogły zobaczyć wzmianki na popularnych platformach social media (np. Facebook, Instagram, TikTok).
  • Liczba wzmianek – to treści dostępne w sieci, w których ktoś wspomina o danej marce (np. posty, komentarze, artykuły).
  • Sentyment – to weryfikacja, czy tekst jest pozytywny, negatywny czy neutralny, z wykorzystaniem algorytmów uczenia maszynowego i techniki NLP do analizy danych w czasie rzeczywistym.

Szczegółowy opis metryk dostępny jest na oficjalnej stronie pomoc.brand24.pl.

Okres analizy – od maja 2024 r. do kwietnia 2025 r. – obejmował 12 miesięcy od rozpoczęcia zeszłorocznych edycji festiwali. Uwzględnienie pełnego roku pozwala uniknąć faworyzowania któregokolwiek wydarzenia. Zapewnia również porównywalność danych i możliwość tworzenia kolejnych edycji rankingu na podstawie tego samego zakresu czasowego.

Informacje o badaniu ankietowym

Uzupełnieniem rankingu stało się autorskie badanie przeprowadzone w dniach 16 czerwca – 9 lipca 2025 r. metodą CAWI, czyli za pomocą anonimowej ankiety rozsyłanej drogą elektroniczną. Wzięło w nim udział 658 pełnoletnich respondentów z całej Polski, wśród których przeważały kobiety (55%). Na nasze pytania najliczniej odpowiedziały osoby z grup wiekowych 45-54 lata (42%) i 35-44 lata (19%). Najwięcej ankietowanych pochodziło z miast powyżej 500 tys. mieszkańców (38%) oraz z małych miast do 50 tys. (20%).

Site Footer