Piosenki na Dzień Kobiet

Słowo „muzyka” jest rodzaju żeńskiego, stąd wiele osób pokusiło się o stwierdzenie, że muzyka jest kobietą. To hasło używane było przy okazji festiwali i wydarzeń muzycznych, zwłaszcza tych odbywających się w okolicach 8 marca. Zwracano wówczas szczególną uwagę na twórczość oraz osobowość największych artystek polskiej i zagranicznej sceny muzycznej. Rola kobiet w muzyce jest ogromna. Oprócz wielkiego dorobku i niesamowitego talentu artystek z całego świata, który jest imponujący i zasługuje na szczególną uwagę, zwłaszcza przy okazji Dnia Kobiet, panie mają jeszcze dodatkowy wkład w twórczość muzyków. Otóż, trzeba wspomnieć o tym, że to właśnie kobiety są najczęstszym przedmiotem tekstów piosenek, inspiracją i motorem napędowym dla twórczości płci męskiej. Każdy artysta potrzebuje swojej muzy, aby tworzyć. A największe przeboje wszech czasów o kobietach były właśnie.

Zobacz bilety na najciekawsze wydarzenia organizowane z okazji Dnia Kobiet!

Kobiety oczami mężczyzn – najlepsze polskie przeboje

Kobiety, czymże bez nich byłby ten świat? Uwodzicielskie, zazdrosne, opiekuńcze, piękne – potrafią zawrócić w głowie i zawładnąć sercem mężczyzn. Panowie wiele zawdzięczają kobietom, choć te potrafią także doprowadzić ich do szału. Ta wybuchowa mieszanka emocji związana z relacjami damsko-męskimi zasługuje na opisanie w wierszach i pieśniach. Przyjrzyjmy się co panowie śpiewają o kobietach

Baby, ach te Baby- Eugeniusz Bodo

Piosenka z filmu „Zabawka” z 1933 roku wyreżyserowanego przez Michała Waszyńskiego. Historia opowiada o ziemianinie z kresów – Łatoszyńskim, który w trakcie kilkudniowego pobytu w Warszawie poznaje na dancingu przepiękną tancerkę, w której zadurza się po uszy. Tancerka „Lulu”, w rolę której wcieliła się Alma Kar, postanawia zrobić niespodziankę nowo poznanemu mężczyźnie i ukrywając się na tylnym siedzeniu jego auta, jedzie z nim do jego wiejskiej posiadłości. Jej decyzja przysparza wielu zabawnych sytuacji, a do tego staje się obiektem westchnień nie tylko Łatoszyńskiego.

Tutaj wkracza piosenka w wykonaniu syna gajowego (Eugeniusza Bodo). Zauroczony zjawiskową Lulu mężczyzna śpiewa, że od słońca i wiejskich pól piękniejsze są tylko kobiety. Przyznaje, że mężczyźni względem kobiet są słabi niczym dzieci oraz, że nie potrafią bez nich żyć. Kochane kobiety, jak mówi syn gajowego, są lekiem na wszystkie smutki i złość, a ci który żyją bez kobiet to prawdziwi śmiałkowie. Piosenka skomponowana przez Romana Palestera stała się w latach 30-stych ogromnym hitem. Słowa piosenki napisał Jerzy Nel. Piosenkę ponad pół wieku później odświeżył Andrzej Zaucha (tu kupisz bilety na koncert Sławek Uniatowski: The Best Of II – Ciechowski, Wodecki, Zaucha, Sinatra) i w 1990 roku wykonał ją wspólnie z Ryszardem Rynkowskim na festiwalu piosenki w Opolu.

Najwięcej witaminy- Andrzej Rosiewicz

Andrzej Wacław Rosiewicz to muzyk, piosenkarz i satyryk, którego piosenki to niezapomniane polskie przeboje. W latach 70-tych wielkim hitem stał się utwór „Najwięcej witaminy„. W1980 roku wygrał tą piosenką konkurs „Premier” na KFPP w Opolu. Zanim piosenka trafiła do Opola było sporo kontrowersji na temat tekstu. Obawiano się, że wesoła piosenka może stać się przedmiotem zaostrzenia stosunków z NRD. Chodziło dokładnie o wers „W kuchni przy dziecku, po niemiecku”. Pomysł na tekst piosenki zrodził się w głowie Rosiewicza będąc w Stanach. Stojąc na scenie ujrzał kilka pięknych kelnerek, które jak się okazało, były Polkami. Wtedy to przyszło mu do głowy zdanie „Najwięcej witaminy, mają polskie dziewczyny”. Wers przeszedł do historii polskich powiedzeń. Rosiewicz miał sentyment do muzyki przedwojennej, stąd wesołe, skoczne brzmienie, które jak stwierdził juror festiwalu w Opolu i wielki mistrz jazzowej aranżacji Andrzej Trzaskowski „dobrze leży z tekstem”.

Bo z dziewczynami – Jerzy Połomski

Polskie piosenki wszech czasów to takie, które mimo lat nie starzeją się i są ciągle aktualne. Doskonałym przykładem utworu klasy „evergreen” jest „Bo z dziewczynami” Jerzego Połomskiego. Piosenka z 1973 roku została doceniona w konkursie „Premier” na 11. Krajowym Festiwalu Piosenki w Opolu, a rok później wygrała w plebiscycie na największy przebój 30-lecia PRL. W 2006 roku powstała nowa wersja nagrana z zespołem Big Cyc i została wykonana na festiwalu TOP Trendy 2007. Piosenka wykorzystana była jako ścieżka dźwiękowa w filmach „Dom zły” (2009) oraz „Jack Strong” (2014). Na czym polega fenomen tej piosenki? Oprócz znakomitej muzyki, ogromne znaczenie ma tekst, który jest przestrogą dla kolejnych pokoleń mężczyzn.

Kobiety jak te kwiaty – Zbigniew Zamachowski

Piosenka spopularyzowana przez Zbigniewa Zamachowskiego, wyszła spod pióra Piotra Bukartyka – artysty kabaretowego, autora i kompozytora polskich piosenek. Jak opowiada w wywiadzie dla Polskiego Radia; tekst pisał w nocy, a powstał specjalnie na spotkanie z Wojciechem Mannem w radiowej Trójce. Utwór nie był skończony i został przerobiony przez grupę MoCarta. Wersja spodobała się jego przyjacielowi Zbigniewowi Zamachowskiemu i za zgodą Piotra zaczął ją wykonywać razem z kabaretowym kwartetem smyczkowym. W piosence autor w humorystyczny sposób opisuje jak kobiety zmieniają się po ślubie, porównując je do kwiatów, które można powąchać, ale nie dotykać.

Kobiety o kobietach – polskie piosenki

Wiele utworów śpiewanych przez kobiety o kobietach stało się przebojami wszech czasów. Piosenki o kobietach pisane przez kobiety ewoluowały na przestrzeni lat, a związane jest to ekspansją ruchu feministycznego. Utwory często poruszają temat roli kobiety w związku czy nierówności. W ostatnich latach najlepsze polskie przeboje o kobietach to te, które promują babską solidarność.

Kup bilety na wydarzenia organizowane z okazji Dnia Kobiet!

Być kobietą – Alicja Majewska

Piosenka Być kobietą powstała na potrzeby spektaklu na Dzień Kobiet w 1976 roku. Z różnych przyczyn spektakl się nie odbył. Alicja Majewska dostała propozycję od Polskiego Radia nagrania trzech piosenek. Jej pierwszym wyborem była piosenka „Być kobietą” napisana przez Magdalenę Czapińską. Żartobliwy tekst wypłynął z ówczesnego stanu ducha autorki, która będąc psychologiem i obiecującą autorką tekstów piosenek doznała zderzenia z prozą życia. „Być kobietą” stała się jedną z najsłynniejszych polskich piosenek.

Na sukces złożył się świetny tekst, dobra muzyka, a także zalotna, zwiewna i kobieca postać Alicji z uroczymi loczkami. Z ciekawostek: w pierwszej wersji piosenki ostatni wers brzmiał „Kiedy piorę Ci skarpety lub naleśniki smażę”. Na prośbę Alicji Majewskiej Magdalena zamieniła skarpety na koszule. Piosenka doczekała się także odrodzenia w spektaklu „Klimakterium….i już„. Magdalena Czapińska została poproszona o napisanie nowego tekstu „Być kobietą po czterdziestce”.

Babę zesłał Bóg – Renata Przemyk

Renata Przemyk to wokalistka znana ze swojej zmienności i chęci poszukiwania nowych form i stylistyk. Swoją karierę zaczęła w 1988 roku, a przebój „Babę zesłał Bóg” pochodzi z płyty nagranej z zespołem Ya hozna, który tworzył muzykę z pogranicza rocka, folku i bluesa. Piosenka została użyta w komediowym spektaklu muzycznym o tej samej nazwie, granego przez Teatr Studnia. „Babę zesłał Bóg” to także tytuł koncertu Damy Rocka vol.2, podczas którego wybrzmiały największe polskie przeboje wszech czasów o kobietach, autorstwa największych artystek polskiej sceny muzycznej.

Jestem Kobietą – Edyta Górniak

Polskie przeboje Edyty Górniak wokalistki znane są również za granicą. Hit „To nie ja” został doceniony na konkursie Eurowizji w 1944 roku zajmując drugie miejsce. W tym samym roku wydany został singiel „Jestem Kobietą”. Oba przeboje znalazły się na płycie „Dotyk”. Piosenka „Jestem Kobietą” promowana była we wszystkim polskich rozgłośniach radiowych i telewizyjnych. Zajęła 3 miejsce na Liście Przebojów Programu Trzeciego, a teledysk był nominowany do Nagrody Muzycznej Fryderyk. W2021 roku wygrała plebiscyt 30-lecia SuperExpresu na największy przebój. „Jestem Kobietą” potwierdza to, o czym pisał Połomski – o zmienności kobiety. Tekst Jacka Cygana podkreśla tutaj także siłę kobiety i jej upór w dążeniu do celu.

Ramię w ramię – Kayah i Viki Gabor

Polskie piosenki o kobietach w ostatnich czasach przeszły metamorfozę. Ramię w ramię to jeden z utworów, który jest przedstawicielem nurtu, który można nazwać kooperacją kobiet. Bardzo częstym tematem piosenek ostatnich lat jest wspólnota kobiet, motywowanie się do działania, wiara w swoje możliwości i kobieca siła. Singiel Kayah i Viki Gabor jest jeszcze bardziej wyjątkowy ze względu na różnice pokoleniowe między artystkami. Kompozycja reprezentowała Polskę w konkursie OGAE Song Contest 2020, a także znalazła się na 4 miejscu listy najczęściej odtwarzanych utworów w polskich rozgłośniach radiowych AirPlay – Top. Przebój otrzymał status podwójnie platynowego singla. Jak mówi Kayah „Utwór został stworzony z myślą o wszystkich kobietach, siostrach, dziewczynach, które trzymają się razem i dzięki temu mogą zmieniać świat!”

Site Footer